רוב הסיכויים שלא. יותר מזה, רוב הסיכויים שממש ממש לא, ושהוא או היא חסכו לכם יותר מפי עשר מכמה שהם עלו. אבל כדי למנוע את המצב שכן, אני רוצה להציע לכם כללים לבחירת יועץ משכנתאות. תעקבו אחרי הכללים האלו, ובטוח שיועץ המשכנתאות שלכם יעבוד עבורכם ולא עליכם.

רשימת הכללים לבחירת יועץ משכנתאות

אני רושם בכל מקום יועץ, מטעמי נוחות. נשים עושות עבודה לא פחות טובה מגברים בתחום. 

חבר רשום בהתאחדות יועצי המשכנתאות

אתחיל ואומר –  אין חובה חוקית ליועצים להיות חברים בהתאחדות. יותר מזה – העובדה שיועץ המשכנתאות שלכם רשום לא מבטיחה שהוא יהיה יועץ מעולה. אז למה בכל זאת אני ממליץ לקחת דווקא יועץ רשום? כי יש רף כניסה לקבלה להתאחדות שמסנן את היועצים הגרועים. כי יש להתאחדות ימי עיון וכנסים שמעלים את הרמה של החברים; כי היועצים שחברים בהתאחדות עוזרים אחד לשני ומרחיבים את הידע אחד של השני; ובסופו של דבר אם יש בעיה עם היועץ שלך, תמיד אפשר לפנות לוועדת האתיקה של ההתאחדות.

לא בטוחים אם היועץ שלכם רשום? כנסו לקישור כאן ובדקו בעצמכם. (כמובן שאני יועץ רשום. הנה הקישור לדף שלי)

מה ההשכלה, ההכשרה והנסיון המקצועי שלו

ההמלצה שלי: יועץ בעל תואר אקדמי רלוונטי (כלכלה, חשבונאות מנהל עסקים), שעבד בבנק למשכנתאות ויש לו נסיון של לפחות עשרה תיקים.

ההשכלה האקדמית מעידה על מישהו שיכול ללמוד, ושיש לו נגישות למידע רלוונטי, ושיכול להבין לעומק את ההשלכות של המשכנתא שלכם.

ההכשרה בבנק למשכנתאות מאפשרת לו להבין איך בנקים רואים אתכם, היכולת להבין איך הבנקים רואים אתכם, וההיכרות עם השיטה הבנקאים מאפשרת ליועץ להיות ג'ודוקא – להשתמש בכוח של הבנק נגדו. לחילופין, גם רקע בחברת משכנתאות גדולה יכול לעזור, כי יועץ בוגר חברה כזו נתקל בהמון תיקים שונים.

הנסיון – זה כבר די ברור בעיני..

תבדקו תיקים קודמים שלו

תשאלו את היועץ מה היו האתגרים בתיק, ואיך הוא התגבר עליהם. בשלב הזה תוכלו לשמוע אם היועץ יודע להסביר בצורה שאתם תבינו מה הוא עשה, או שהוא מחפף אתכם. אם לא תצליחו להבין מה הוא אומר בשלב הזה, גם לא תצליחו להבין מה הוא יעשה בתיק שלכם. על הדרך, תבדקו שהוא עובד מול יותר מבנק אחד או שניים. ככה אפשר לדעת שהוא ידע להתאים את המשכנתא שלכם לבנק שמתאים לכם.

יש ארגון שאני מכיר שמבקש לראות את עשר הקבלות האחרונות של היועץ, ומתקשר לכמה לקוחות באקראי לקבל המלצות. לדעתי מדובר בהגזמה קלה, אבל אם לקוח יבקש ממני יפה, אני לא אסרב.

תשאלו "למה"

יועצים טובים ידעו להסביר לכם למה הם מקבלים החלטות מסויימות, ועל מה הם מתבססים. אם הם משתמשים במלים כמו "נראה לי" או "אני מעדיף" זה סימן פחות טוב. אם הם משתמשים במלים כמו "תחזית ריבית", "תחזית אינפלציה" או "נתוני בנק ישראל" סימן שהם כן משקיעים במה שהם עושים.

לדעת להשתמש בנתונים חיצוניים, ובמודלים כלכליים זה אחד המאפיינים המובהקים של יועצים מקצועיים מאוד.

(בסוגריים אוסיף שאפשר גם לבדוק את התוכנה שהיועץ משתמש בה, וגם לשאול אותו מה התחזית מדד ועליית ריביות שהוא צופה. אם הוא לא יודע לענות על השאלה זה בטוח יועץ להימנע ממנו).

המלצות על היועץ

עדיף לעבוד עם יועץ שקיבלתם עליו המלצה ממכרים משותפים, או מלקוחות עבר.

אם זכיתם והגעתם ליועץ דרך המלצה של איש מקצוע (כגון בנקאי, עורך דין ואפילו יועץ מתחרה) המצב שלכם בכלל מעולה.

מה המחיר של היועץ

הדברים שאגיד עכשיו אולי יפתיעו אתכם:

אם היועץ שלכם גובה פחות מ-5,500 ₪ (בתוספת מע"מ) זה סימן לאחד משני דברים: או שהיועץ שלכם לא מאמין בעצמו, או שהוא לא יודע לנהל משא ומתן.
אם הוא לא מאמין בעצמו, למה שתאמינו בו אתם?
ואם הוא לא יודע לנהל אתכם משא ומתן, אתם בטוחים שהוא יצליח יותר למול הבנק??

אגב, אם המחיר הוא פחות מ-3,500 ₪ סימן שמדובר בחברה גדולה, שמתייחסת ללקוחות שלה בתור "עוד אחד לאוסף", או שמדובר במאכער משכנתאות, ובטוח שעדיף להימנע מאלו.

 לסיכום

מרבית יועצי המשכנתאות עושים עבודה מעולה, וחוסכים ללקוחותיהם פי כמה וכמה משכר הטרחה שלהם, תבחרו יועץ לפי הכללים האלו ותחסכו אפילו יותר.

בהצלחה, בארי

   רוצים יועץ שעומד בכל הכללים האלו?